lördag 26 december 2009

Julen varar väl till påsken?

Sitter nu på bussen påväg hem från morfar och Dalarna. Bussen känns lite instabil och slirar lite på vägen, men jag tror att vi överlever.

Jag kan berätta lite om hur julhelgen har sett ut för mig:
På julafton vaknade vi vid tio och fick paket av "tomten" i julstrumpan (en gammal hederlig tradition i vår familj), sedan åt vi en lätt frukost och alla fräschade till sig. Vid tolv åt vi hemmagjord risgrynsgröt och vörtbröd med julskinka på.
Runt halv två gick jag, mamma och Emelie till morfar på Lillåhemmet - till en början kändes det jobbigt och ångestfyllt, men sen var det bara skönt att äntligen träffa honom för första gången på ett och ett halvt år. Även om han var väldigt smalt och låg i en sjuksäng var han på bra humör och skrattade lite då och då. Efter ett tag gick jag och Emelie ut därifrån och gick ut på en iskall promenad vid Orsa camping och sedan hem till Eva, morfars fru.
När vi kom in bytte vi om och sedan var det Kalle Anka för hela slanten när mamma och Eva kommit hem. Resten av kvällen åt vi och öppnade julklappar. Allt som allt var det en väldigt mysig jul, även om den inte var som den brukar.

I Orsa har det varit iskallt nästan hela tiden och det senaste dygnet har det blåst som tusan. Innan vi åkte iväg med bussen från Orsa, fick vi stå utomhus och vänta i en halvtimme i snöyra och blåst. När vi väl kom till Mora var det strömavbrott i hela stan och därför kunde vi inte köpa kaffe eller något att läsa till bussresan hem. Jaja, jag hoppas att vi överlever bussresan i detta oväder. Om jag inte har skrivit något i bloggen efter det här vet ni vad som har hänt.

Pöss på er :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar