tisdag 12 oktober 2010

Ja, jag är fortfarande sjuk...

Jag hatar verkligen att vara hemma från jobbet. Den här förkylningen var tydligen svår att bli av med, jag ska beställa läkartid imorgon bitti för att få Rinexin för min bihåleinflammation. Jag hatar att vara förkyld alltid är alltid samma visa - feber och dunkande bihålor. Denna gång hade jag ju även turen att få en äcklig slemhosta... Jag måste vara hemma imorgon också och så får jag se hur det blir på torsdag med att jobba. En dag i taget va?

Jag har så dåligt samvete för att jag är hemma även om jag vet att jag är så dåligt att jag inte orkar jobba, men det är just för att det händer så mycket precis nu och en person ska inte få lov att dra hela det lasset, speciellt inte när denna inte ens är ansvarig. Holy schmoley!

I lördags fick jag på något sätt för mig att börja släktforska. Jag frågade mamma om lite namn i den närmaste släkten, tittade i två stycker När-jag-var-liten-böcker, min och mammas, samt letade lite bland morfars gamla saker som ligger här hemma och hittade ganska många namn och födelsedagar i en fallfärdig pocketkalender.
Jag registrerade mig på två hemsidor som har hand om släktforskning online och har nu med hjälp av dessa två databaser kommit bak till början 1700-talet på båda sidor av släkten. Detta är faktiskt riktigt spännande, att få veta mitt ursprung. Modig-sidan av släkten härstammar från Ödeshög i Östergötland och Österbybruk i Uppsala. Delen från Österbybruk, släkten Gille, var valloner från södra Belgien, därifrån många av dagens svenskar kommer, som var metallsmeder av olika rang.
Wiström-sidan av släkten fanns i Dalarna och mestadels i Orsa och Mora. Morfars mamma bodde på Tallhed i Orsa. En ganska stor del av Wiström-släkten emigrerade tydligen till USA mot slutet av 1800-talet. Just det - jag hittade mormor och morfars bröllopsfoto på en utav denna sidor, tydligen någon avlägsen släkting som fick det på 50-talet när det gifte sig. Snacka om att jag blev paff när bilden ploppade upp framför mig, bara sådär! Åh, mormors brudklänning som jag klädde ut mig i när jag var liten, Emelie fick alltid vara brudgum haha.


Imorgon ska jag som sagt kriga till mig en läkartid samt bara se på film och dricka té.

Vilket intressant inlägg det här blev, haha. Eller inte...
Ha det bra!

2 kommentarer:

  1. Kvinna, du ska vara hemma tills du är helt frisk!!! Och innan dess, ska du se på snyftiga filmer, dricka the o äta glass...... ;) miss you

    SvaraRadera
  2. fan vad kul med släktforskning! har också registrerat mig på nån sån sida för nåt år sen men det blev inte mkt mer än så haha.. krya på dig phlikka lilla. kramsi!

    SvaraRadera