söndag 20 juni 2010

Valsa hit och valsa dit

Det var väl ingen som undgick Kronprinsessbröllopet igår, det gjorde i alla fall inte jag. Folk var uppklädda till tänderna ute på stan, svenska flaggor vajade i vinden och stämningen var härligt kärleksfull. Jag är verkligen en royalist, jag har alltid fascinerats av kungligheterna och de senaste månaderna har jag följt dem ganska mycket genom tv, tidningar och dylikt - säkert har många andra också gjort det. Ibland har jag tyckt att det har varit för mycket bröllop i medierna och samhället, men om jag tänker tillbaka på gårdagen så tycker jag definitivt att det har varit värt det.
Jag och Emelie skyndade oss hem från Fältan vid tvåtiden igår eftermiddag för att hinna hem till det att bröllopet började. Vi köpte naturgodis på vårt mini-ICA och halvsprang hem. Vid halv tre hade gästerna börjat komma, och herregud vad vackra klänningar de allra flesta gästerna hade.

De allra vackraste klänningarna, förutom Victorias då, hade kronprinsessan
Mary och prinsessan Madeleine. När Daniels familj kom där på den ljusblå mattan började känslorna komma. Man såg lyckan i allas ansikten. Och när Carl-Philip klappade Daniel stöttande på ryggen när de kom ut på mattan började ögonen tåras. Det var otroligt känslosamt när Victoria och kungen kom ut ur bilen, hon var så otroligt vacker och kungen visade sin stolthet.

Under nästan hela vigseln rann tårarna eftersom alla grät och stämningen var så fin. Vid kortegen lugnade det ner sig. Och så kom JAS-planen... Mullret var obeskrivligt. Emelie skrek att "DET ÄR KRIG", hela huset och fönsterrutorna skakade, jag sprang ut på balkongen och JAS-planen flög precis över huvudet i fyrklöverformationen. Det var en väldigt häftig upplevelse.
Vid sextiden åkte vi hem till Mathilda, det tog över en timme att komma hem till henne eftersom busstrafiken var rätt så inställd. Vi handlade, lagade middag och fortsatte att titta på bröllopet även om vi bestämt att vi inte skulle göra det. Vi sov över på hennes supersköna luftmadrass och nu sitter jag här och bloggar. Vi ska nog åka hem snart.

Jag hoppas att ni hade en underbar lördag, det hade i alla fall jag. :) Dessutom ser det ut som att det ska bli mellan 20 och 25 grader och sol i veckan samt veckan efter midsommar. Trist att man måste jobba och inte kan sitta i bikini och sola, det går ju inte direkt i mitt jobb. Men men, om fyra veckor har jag i alla fall semester - i fem veckor! :)

Kram på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar