lördag 4 december 2010

Tänt var det här!

Igårkväll såg jag något som man tror att bara andra är med om. När jag skulle gå och lägga mig, precis när Idol skulle börja igen, stod jag i vardagsrummet och pratade med familjen. I ögonvrån såg jag något orange utomhus. Jag hade läst Bambiboken tidigare på dagen och där börjar ju hela skogen att brinna och allt färgas orange.
Med detta i bakhuvudet började jag att koppla det konstiga skenet med vad som stått i boken och dessutom känt att något var fel. Jag vänder på huvudet och ser lågor slå ut från en lägenhet på bottenvåningen i grannhuset nedanför. Jag säger helt chockad "Jag tror att det brinner..." och skriker därefter "JÄKLAR, DET BRINNER I LÄGENHETEN!". Hela familjen springer till fönstret och Emelie kommer upp från sängen med bara täcket virat omkring sig. Vi hade oturen att stå som åskådare vid en husbrand, där hela huset brann ned, när vi var ganska små och Emelie har sedan dess varit skräckslagen bara hon hört talas om en brand någonstans. Så hon stod alldeles chockad i vardagsrummet, var kritvit i ansiktet och skakade som ett asplöv. Stackarn...

Mamma ringde 112 och fick då veta att brandkåren redan var på väg till platsen. Några sekunder senare rusade det in brandmän i lägenheten som brann. Efter ett tag släpade de ut en person som de utövade HLR på ett ganska bra tag. Sedan åkte de iväg med ambulans och polisbil med blåljus i ilfart längs Lindarängsvägen. Boende i huset evakuerades ut till en SL-buss som var abonnerad av Polisen.
Samtidigt som brandmännen försökte släcka branden så utövade flera sjukvårdare HLR på en annan person i lägenheten snett ovanför. Vi såg från vår balkong in genom ett lägenhetsfönster hur de gjorde hjärtkompressioner och stundom bytte av för att samla kraft. De höll på i kanske 45 minuter. Fotografer sprang runt i buskarna och fotade. Efter ungefär en timme var branden släckt och polisen kom med hundar och kriminaltekniker kom också dit. Nu på morgonen stod det i tidningen att mannen som förts till sjukhus avlidit av sina skador, en 72-årig man. Mammas sambo tog en promenad runt kvarteret på förmiddagen och när han kom in berättade han att hela källarplanet är totalförstört och även lägenheten ovanför. Tänk vad snabbt det blir övertänt, det tog ju bara några minuter från att det brann i porten till att även lägenheten över stod i brand.

Vilken kväll, jag som skulle gå och lägga mig tidigt...

Filmen överst är från förra helgen då jag, Cecilia och Kim var på Nu!. Haha, vi hade så jäkla roligt!

Nu ska jag göra iordning mig, Emelie och jag ska ta oss in till City och shoppa lite.
Kram kram :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar