onsdag 30 juni 2010

Alla heter Glenn i Götebooooorg

Nu är vi hemma igen - både skönt och tråkigt på samma gång. Nere i Göteborg hände det så mycket saker, allra mest bra saker. Vi var i skärgården, gick ut på kvällen, strosade på Göteborgs vackra gator, åt glass i solen, tittade på vackra pojkar bakom våra solglasögon och åt på uteserveringar. Vi hade en sådan hemsk tur med vädret då vi var där, det var sol varje dag och minst tjugo grader. Det var skönt att träffa min älskade storasyster igen, jag behöver få vara lillasyster ibland också. :)

torsdag 24 juni 2010

S-E-M-E-S-T-E-R

...med stora bokstäver! :) Jag är så glad att denna dag äntligen är här, även om jag inte förstår det ännu. Om en vecka kommer det nog sjunka in att jag kan sova ett tag på morgonarna och göra precis vad jag vill varje dag utan möten och tider att passa.

Dagen på jobbet, så här dagen innan midsommarafton, var otroligt skön med endast hälften av barnaskaran, glada kollegor och ett underbart väder. Vi åt lunch utomhus, barnen lekte otroligt bra och vi vuxna satt och diskuterade i solskenet. Jag fick sluta en timme tidigare eftersom det knappt fanns några barn kvar efter tre, vi var fyra vuxna där då.
Nu ikväll har och håller jag på att packa inför Göteborgsresan imorgon. Klockan 07.07 går tåget från Centralen, så det gäller att vara uppe med den där tuppen. Det ska bli kul att fira midsommar någon annanstans än här i Stockholmstrakten.

Just nu går You make my dreams come true med Hall & Oates varm i mina högtalare här hemma. Nu ska jag packa vidare! Om storasyster inte har någon fungerande dator hemma hos sig så hörs vi på onsdag kväll. Puss & kram, ha en grym midsommar! :)

måndag 21 juni 2010

How can you know so much?

Lyckan som infinner sig när man förstår att man har sju veckor semester istället för fem är bra underbar. Jag trodde att jag skulle jobba varje dag fram till den 16e juli, men icke sa nicke - mitt kontrakt går ut på torsdag och därefter har jag semester. Självklart får de ringa mig om jag behövs, men luften gick totalt ur mig (på ett positivt sätt) när jag insåg att min semester börjar redan på midsommarafton. Så från och med då kan jag sitta i solen med gott samvete, ha picknick och träffa vänner utan att behöva tänka på jobbet nästa dag. Det kallar jag livskvalitet! :) Jag ska dock jobba vecka 28, men det gör mig inget alls eftersom jag bara har hand om tre barn då som inte alls är särskilt krävande.


Klockan sju på fredag morgon åker jag och Emelie till Göteborg för midsommarfirande, partajande och kvalitetstid med vår kära syster Therese. Det ska bli så skönt att komma härifrån ett tag, även om jag kommer att sakna mina kära vänner...


Dagens visdomsord:
Ensam glädje är halv glädje. Ensam sorg är dubbel sorg. Grethe Heltberg

söndag 20 juni 2010

Valsa hit och valsa dit

Det var väl ingen som undgick Kronprinsessbröllopet igår, det gjorde i alla fall inte jag. Folk var uppklädda till tänderna ute på stan, svenska flaggor vajade i vinden och stämningen var härligt kärleksfull. Jag är verkligen en royalist, jag har alltid fascinerats av kungligheterna och de senaste månaderna har jag följt dem ganska mycket genom tv, tidningar och dylikt - säkert har många andra också gjort det. Ibland har jag tyckt att det har varit för mycket bröllop i medierna och samhället, men om jag tänker tillbaka på gårdagen så tycker jag definitivt att det har varit värt det.
Jag och Emelie skyndade oss hem från Fältan vid tvåtiden igår eftermiddag för att hinna hem till det att bröllopet började. Vi köpte naturgodis på vårt mini-ICA och halvsprang hem. Vid halv tre hade gästerna börjat komma, och herregud vad vackra klänningar de allra flesta gästerna hade.

De allra vackraste klänningarna, förutom Victorias då, hade kronprinsessan
Mary och prinsessan Madeleine. När Daniels familj kom där på den ljusblå mattan började känslorna komma. Man såg lyckan i allas ansikten. Och när Carl-Philip klappade Daniel stöttande på ryggen när de kom ut på mattan började ögonen tåras. Det var otroligt känslosamt när Victoria och kungen kom ut ur bilen, hon var så otroligt vacker och kungen visade sin stolthet.

Under nästan hela vigseln rann tårarna eftersom alla grät och stämningen var så fin. Vid kortegen lugnade det ner sig. Och så kom JAS-planen... Mullret var obeskrivligt. Emelie skrek att "DET ÄR KRIG", hela huset och fönsterrutorna skakade, jag sprang ut på balkongen och JAS-planen flög precis över huvudet i fyrklöverformationen. Det var en väldigt häftig upplevelse.
Vid sextiden åkte vi hem till Mathilda, det tog över en timme att komma hem till henne eftersom busstrafiken var rätt så inställd. Vi handlade, lagade middag och fortsatte att titta på bröllopet även om vi bestämt att vi inte skulle göra det. Vi sov över på hennes supersköna luftmadrass och nu sitter jag här och bloggar. Vi ska nog åka hem snart.

Jag hoppas att ni hade en underbar lördag, det hade i alla fall jag. :) Dessutom ser det ut som att det ska bli mellan 20 och 25 grader och sol i veckan samt veckan efter midsommar. Trist att man måste jobba och inte kan sitta i bikini och sola, det går ju inte direkt i mitt jobb. Men men, om fyra veckor har jag i alla fall semester - i fem veckor! :)

Kram på er!

torsdag 17 juni 2010

Love Sthlm

Nu råder det en riktig festivalkänsla i Stockholm City. Det myllrar av människor från hela världen, musik hörs överallt, uteserveringarna är överfyllda och glass förtärs i solen. Vi (jag, Mathilda och Emelie) gick runt i stan och kollade i lite affärer, sedan begav vi oss till Kungsan och Strömkajen där Salem hade soundcheck inför kvällens spelning på L.O.V.E. Sthlm.

På bussen därefter:

Pojke A: Vad är Mustasch-kampen?
Pojke B: De samlar in pengar till cancer i snoppen samtidigt som de tävlar om vilken mustasch som är snyggast.
Pojke A: Jaha, jag trodde att de hade cancer i mustaschen..

Ibland är det så underbart att bara lyssna på konversationer när man åker kollektivt.
Nu ska resan betalas. Kram

onsdag 16 juni 2010

How low can you go?

Alltså jag förstår inte vad det är med min blogg. Det tar mer än ett dygn för kommentarer att synas på bloggen, väldigt irriterande. Ibland vet jag inte om jag har bekräftat dem eller om jag har råkat ta bort dem, men det visar sig ju.

Idag fick jag världens ångestattack när jag gick hem från busshållplatsen och hade en massiv gråt- och kvävnadskänsla i halsen, tills det att jag kom innanför dörren, då det brast och jag var helt hysterisk ett ganska bra tag. Det var länge sedan jag upplevde såna här starka känslor och det är lika obehagligt varje gång. Jag skulle ha åkt till shrinken idag, men mötet ställdes in. Jag vet inte om utbrottet betydde att jag behöver prata ut.



tisdag 15 juni 2010

Bokat och klart!

Jippiiiiiii! Nu har vi äntligen bokat resan. Och jag intalar mig själv att det är ett riktigt kap vi har gjort, för det är det ju verkligen. Jag har fått klartecken från alla håll vad gäller denna kommande semester så det känns verkligen bra alltihop. Vi åker lördag den 7e augusti, som jag säkert skrev i det förra inlägget, och blir borta till den 21a. Sedan är det bara att jobba på måndagen veckan därpå och fest i förskoleenheten, snacka om lyckat. Jag är så glad att jag har ett jobb, speciellt ett som jag trivs med.
Några fåglar har kvittrat i mitt öra om att det ska bli väldigt fint väder imorgon och på torsdag. Imorgon ska jag har långklänningen från H&M med en massa små mönster på, den blåvita nyaste.



Jag ska snart gå och lägga mig för jag är helt slut efter allt resletande, träning och fysiskt krävande arbetsdag på småbarnsavdelningen.

Kram på er :)